Nagroda Sejmiku Województwa Łódzkiego w dziedzinie kultury

Nagroda Sejmiku Województwa Łódzkiego w dziedzinie kultury to, prestiżowe wyróżnienie, przyznawane za szczególne osiągnięcia w zakresie twórczości artystycznej oraz upowszechniania i ochrony dóbr kultury.

W roku 2020, wśród laureatów nagrody znalazły się osoby współpracujące z Poleskim Ośrodkiem Sztuki:

HANNA JASTRZĘBSKA-GZELLA

Tyflopedagog, muzykoterapeuta w pracy z osobami z dysfunkcją wzroku. Wykładowca w Akademii Muzycznej w Łodzi,  edukator i miłośniczka Dramy. Założycielka i prezes Stowarzyszenia ŁAD Łódzka Akademia Dramy i Terenowego Koła ASSITEJ. Propagatorka dramy w edukacji kulturowej, wychowaniu, profilaktyce i rozwoju osobistym. Autorka  programów: Szkoła Dramy i  Szkoła Dramy Bohaterskiej Wyobraźni. Autorka publikacji na temat metody dramy, w tym  jako narzędzia do edukacji o Holokauście. Współpracowała z Teatrem Chorea  przy projekcie teatralnym Vidomi, oraz Teatrem Arlekin w Łodzi przy realizacji warsztatów dramowych do spektaklu Rutka, a także od kilku lat z  POS  podczas kolejnych edycji Międzynarodowego Biennale Spotkania TeatralneTerapia  i Teatr”.  Pełniła rolę kierownika  artystycznego dwóch edycji Ogólnopolskiego Przeglądu Teatrów Dziecięcych i Młodzieżowych Dziatwa.  Realizatorka wielu autorskich projektów z edukacji kulturowej dofinansowanych ze środków MKiDN, NCK, UMŁ Fundacji PZU.  Realizuje warsztaty i spektakle teatru forum. Prowadzi szkolenia z dramy w kraju i za granicą. Czterokrotnie nominowana do Nagrody im. Ireny Sendler „Za naprawianie świata” . Nagrodzona tytułem Nauczyciel Innowator w Ogólnopolskim Konkursie  oraz honorowym tytułem Profesor Oświaty, a także odznaką „Zasłużony dla Miasta Łodzi”. Czym jest dla niej drama? Rozwijaniem podstawowej kompetencji  społecznej – zwanej „bycie człowiekiem”.

Kobieta ubrana w biało-czarną bluzkę, naszyjnik z wiśniowymi elementami. Posiada blond włosy.
Kobieta ubrana w bluzkę na ramiączkach. Ma wykonany biały makijaż., włosy brązowo-czerwone. Zakłada jedną rękę na drugą.

AGNIESZKA KOWALSKA-OWCZAREK

artysta plastyk (Akademia Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi), teatrolog (Uniwersytet Łódzki), adeptka wielu projektów edukacyjnych w tym szkoły letniej Atelier 2007 Instytutu im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, redaktor graficzny kwartalnika artystyczno-literackiego Arterie, liderka zespołu Agnellus i Laboratorium Głosu w Łodzi (zajmuje się badaniem przestrzennych relacji głosu i zagadnień związanych z emisją głosu), prezes Stowarzyszenia Obszary Kultury, współpracuje z fundacją Correspondance Des Arts, Fundacją Pasaże Pamięci oraz Łódzką Akademią Dramy. Edukator i animator kultury. 15 lat pracy w kulturze. Od 2005 roku zatrudniona w Poleskim Ośrodku Sztuki w Łodzi, gdzie aktualnie zajmuje się działaniami dotyczącymi sztuki i ekologii. Koordynatorka ostatniej, 13. edycji Międzynarodowego Pleneru Form z Wikliny i Land Artu.

Jej prace znajdują się w Kolekcji Polskiej Książki Artystycznej. Zajmuje się m.in., projektami okładek wydawnictw książkowych i albumów muzycznych, grafiką komputerową, książkową, plakatem oraz rysunkiem, malarstwem, obiektami rzeźbiarskimi oraz projektami interdyscyplinarnymi. Nierzadko materią jej prac są rośliny oraz ręcznie preparowany papier, farbowany, rysowany, przekształcany przestrzennie tworząc formy pomiędzy malarstwem, rysunkiem a rzeźbą. Brała udział w Międzynarodowym Biennale Książki Artystycznej w Aleksandrii (Egipt 2006 r.), w 11. Ogólnopolskiej Wystawie Tkaniny Unikatowej w Łodzi, znalazła się na liście artystów „Kompasu Sztuki” Rzeczypospolitej. Jej projekt „Wyliczanki, igry fiki” został realizowany w ramach akcji Dotknij Teatru (2016 r.). Nagrodzona również za „interesujące poszukiwanie własnego języka teatralnego” na Festiwalu Sztuki Teatralnej w Rybniku (2006 r.). Prezentowała się m.in. w BWA w Sandomierzu, Ośrodku Działań Artystycznych w Piotrkowie Trybunalskim, Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Ośrodku Propagandy Sztuki w Łodzi, w Teatrze Barakah w Krakowie. Wraz z zespołem Agnellus wydała dwa albumy muzyczne „Ballady i transe” (Dalmafon, 2012) oraz „Bal dla ubogich. Tribute to Tuwim” (Stowarzyszenie Obszary Kultury, 2019). Wielokrotnie nagradzana, wystawy i prezentacje w kraju i za granicą: Niemcy, Egipt, Singapur, Malezja, Seul.

fot. Marta Pierzchała

SEBASTIAN KULARSKI

Dr szt. Sebastian Kularski artysta w obszarze sztuk wizualnych i konceptualnych. Od czasu ukończenia studiów w łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych brał udział w ponad 60 wystawach i akcjach artystycznych. Do bardziej prestiżowych należą:

Project M10: We are all connected, Urban Nation / Museum of Contemporary Street Art, Berlin, Niemcy / instalacja, site- specific / 2016 /

 Kapsuła czasu. Chodnik wysadzany opowieściami, instalacja w przestrzeni Browaru Miejskiego we Wrocławiu w ramach obchodów Europejskiej Stolicy Kultury / instalacja / 2016 /

City Link Festival, projekt site- specific, Kopenhaga, Dania / instalacja / 2017

Pokazywanie niewidzialnego, projekt site- specific w dzielnicy Śródmieście w Łodzi, Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego / instalacja /2017

Fisherboyz + Grupa Widno, Live act, Festiwal Experyment, Zbąszyń /performance/ 2018

How many roads -projekt realizowany we współpracy z ŁCW i 12 artystami w Łodzi/2019

Obrazy Intencji, wystawa doktorancka w Instytucie Sztuki w Kielcach/ 2020 /

Obecnie rozwija i realizuje koncept OI-Obrazy Intencji w nurcie geometrii dyskursywnej oraz poruszający ludzkie ciała how many roads project.

Podstawowym zagadnieniem OI jest transpozycja intencji na geometryczny obraz. Przedmiotem pomocnym w tym procesie stały się karty matematyczne, które nadały procesowi twórczemu charakter gry.

Natomiast how many roads project jest rozwinięciem zrealizowanej w 2019 r akcji w której 7 artystek i 6 artystów przemaszerowało 155 km wyznaczając trasę układającą się w wielkoformatowe litery tytułowej frazy, w geście uznania dla pracowników medycznych.

Jako edukator prowadzi zajęcia dla dzieci i dorosłych, w oparciu o 25 letnie doświadczenie twórcze i inspirującą bazę kulturową, w technikach płaskich i trójwymiarowych.

Razem z Roksaną Kularską-Król stanowi kolektyw artystyczny robosexi, którego środkami wyrazu i nośnikami idei cywilizacji miłości są performance, video, instalacje, rzeźba społeczna.

Mężczyzna na czerwonym tle. Ma na sobie czerwona marynarkę, wtapiającą się w tło. Mężczyzna ma lekki zarost. Na jego twarz pada żółte światło.

fot. Bartosz Piotrowski

Posty powiązane

X